سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جدیدترین نقدها

فرانکو نرو: پرکارتر از دوران جوانی‌ام هستم/ فاسبیندر خیلی خجالتی بود/ اسکورسیزی مولف نیست

امروز جمعه سی و یکم فروردین نشست خبری جشنواره جهانی فجر با حضور فرانکو نرو بازیگر کهنه‌کار سینمای ایتالیا که در آثار فیلمسازان مطرحی مانند کلود شابرول، لوییس بونوئل، راینر ورنر فاسبیندر و ... ایفای نقش کرده و بابک کریمی به عنوان مترجم برگزار شد.در ابتدای نشست، نرو از سفرش به ایران ابراز خوشحالی کرد و گفت تا پیش از این به بیش از صد کشور دنیا سفر کرده بود که جای ایران در این لیست بسیار خالی بود. بازیگر 76 ساله ایتالیایی گفت در حال حاضر مشغول بازی در یک فیلم سینمایی است که بخش‌های اولیه‌اش در ایتالیا مقابل دوربین رفته و هفته نده به همراه عوامل فیلم راهی کوبا می‌شوند تا ادامه پروژه را در آنجا فیلمبرداری کنند که پنج هفته زمان خواهد برد.نرو در ادامه گفت بسیار افتخار می‌کند که تا امروز در 220 فیلم سینمایی ایفای نقش کرده که این پرسوناژهای مختلف متعلق به سی ملیت دنیا بوده‌اند از روسیه، مجارستان و چک و یوگسلاوی گرفته تا انگلستان، امریکا و کانادا و ...
نرو که با بازی در نقش اصلی وسترن اسپاگتی معروف «جانگو» (سرجو کوربوچی، 1966) به شهرت رسید، اضافه کرد در سال‌های اخیر حتی از دوران جوانی‌اش به مراتب پرکارتر شده و سالی بیش از صد پیشنهاد سینمایی دارد.  او همین‌طور گفت قصد ندارد تا ده سال نده بازنشسته شود و در صدد است طی سال‌های نده علاوه بر بازی، چند فیلم هم شخصا کارگردانی کند.
نرو در اشاره به فیلم «جانگو» گفت: «من متعلق به دورانی هستم که شان کانری با ایفای نقش «جیمز باند» به شهرت رسید و با وجود بی‌شمار فیلم‌هایی که بعدتر بازی کرد برای همه جیمز باند بود و این موضوع در مورد من هم صدق می‌کند. من فیلم‌های زیادی بازی کردم ولی همچنان همه جا مرا با «جانگو» به خاطر می‌آورند.»
«جانگو» بدون سرمایه ساخته شدنرو که به گفته خودش بیش از چهارصد جایزه بین‌المللی در کارنامه دارد، به خاطره جالبی در مورد این فیلم اشاره کرد: «جالب است بدانید که این فیلم بدون سرمایه ساخته شد و چندین مرتبه به دلیل نبود پول تا پای تعطیلی رفت و تازه فیلمنامه‌ای هم در کار نبود. با همه این احوال، ناگهان تبدیل به اثری استثنایی شد.»او همچنین از ساخته شدن فیلم جدید «جانگو» تحت عنوان «جانگو زنده است» خبر داد که فیلمنامه‌اش توسط جان سیلز نویسنده و فیلمساز مستقل امریکایی نوشته شده و قرار است جانگو را در دوران میانسالی‌اش به تصویر بکشد.نرو یادآور شد در 25 سال اخیر، بیش از 95 درصد پروژه‌هایی که پذیرفته مربوط به پشنهادهای خارج از سینمای ایتالیا بوده و از آن‌جایی که آدم بسیار کنجکاوی‌ست و به سینمای ناب علاقه‌مند  است از پیشنهادهای سینمایی کشورهای مختلف همیشه استقبال می‌کند. نرو گفت: «افتخار می‌کنم که به سینمای اغلب کشورهای دنیا سرک کشیده‌ام.»
اسکورسیزی مولف نیستبازیگر کهنه‌کار ایتالیایی درباره تفاوت‌های کار کردن در صنعت سینمای امریکا و ایتالیا هم توضیحات جالبی داد. نرو گفت: «در امریکا پنج یا شش کمپانی بزرگ وجود دارد مثل برادران وارنر و پارامونت و ... که تولیدات اصلی دست‌شان است. در صنعت سینمای امریکا اول بازیگر انتخاب می‌شود. بررسی می‌کنند ببینند کدام بازیگر فیلم‌هایش بفروش است و گیشه دارد. مرحله بعد، انتخاب کتاب‌های پرفروش و بعد هم پیدا کردن فیلمنامه‌نویسی‌ست که بتواند اثر اقتباسی خوبی خلق کند. البته که گاهی هم فیلمنامه‌ها قصه اوریجینال دارند.»نرو تاکید کرد: «به جز پنج، شش کارگردان مولف امریکایی از جمله الیور استون (که از مهمانان جشنواره جهانی فجر امسال است) و وودی آلن و ... (او مولف بودن اسکورسیزی را رد کرد)، معمولا بیش از نود درصد کارگردان‌های امریکایی کارمندهایی هستند که به استخدام استودیوها در می‌ند. برای مثال، اگر دعوایی بین بازیگر و کارگردان رخ بدهد قطعا این کارگردان است که از سر صحنه اخراج و ادامه همکاری با او منتفی می‌شود.»و در ادامه توضیح داد: «یک روز قبل از شروع فیلمبرداری، فیلمنامه‌ای به شما تحویل می‌شود که علاوه‌بر متن، برنامه‌ریزی لحظه به لحظه حضورتان سر صحنه را مشخص کرده، از ساعت گریم و وقت غذا گرفته تا زمان‌هایی که طبق پیش‌بینی هواشناسی قرار است باران و برف ببارد.»
شرایط تولید فیلم در ایتالیااو سپس به تفاوت تولید فیلم در کشور خود اشاره کرد: «در حالی‌که در ایتالیا فضای فیلمسازی کاملا متفاوت است. ابتدا کارگردان‌ است که تصمیم می‌گیرد فیلمی را مقابل دوربین ببرد. مرحله بعدی رفتن پیش تهیه‌کننده و تعریف کردن طرح فیلمنامه‌ست و از آن‌جایی که خودش مجبور است به جای بازیگرها دیالوگ‌ها را با شور و هیجان و زنده ادا کند، تهیه‌کننده هم متعاقبا جوگیر و احساساتی می‌شود و می‌گوید فیلم را بسازیم. اما تازه مساله سرمایه مطرح می‌شود که هیچ‌وقت فراهم نیست. به همین دلیل هم همیشه با کشورهای فرانسه و اسپانیا و آلمان تولیدات مشترک داشته‌ایم. مرحله بعد انتخاب بازیگر است.»نرو توضیح داد: «من همیشه می‌گویم که کارگردان‌های ایتالیایی فشار پایین هستند چون تا بیایند به خودشان بجنبند و ضبط فیلم را شروع کنند بعد از ظهر شده و تا قبل از آن فقط حرف می‌زنند، قهوه می‌خورند و سیگار می‌کشند!»
خاطراتی از فاسبیندر و وارهول

ادامه مطلب

فرانکو نرو در تهران

جمعه 97 فروردین 31

فرانکو نرو در تهران

فرانکو نرو ستاره مشهور ایتالیایی که امسال مهمان ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر است، در نخستین روز برگزاری این جشنواره به پردیس چارسو آمد. نرو سرشناس‌‌ترین بازیگر بین‌المللی است که در سال‌های اخیر به ایران آمده است. در کارنامه او همکاری با کارگردانان بزرگی مثل جان هیوستن، لوییس بونوئل، کلود شابرول و فرانکو زفیرلی دیده می‌شود.

ادامه مطلب

پدرو آلمادوار فیلم جدیدش را با آنتونیو بندراس و پنه لوپه کروز می‌سازد

پدرو آلمادور کارگردان مولف اسپانیایی فیلم بعدی‌اش با عنوان «درد و افتخار» را با حضور دو بازیگر سرشناس اسپانیا آنتونیو بندراس و پنه لوپه کروز مقابل دوربین می‌برد. به نوشته هالیوود ریپورتر، آسی‌یر اچندیا و خولیتا سرانو هم در این پروژه سینمایی ایفای نقش خواهند کرد.

ادامه مطلب

فیلم رامین بحرانی هم به جشنواره کن رسید

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن، فهرست فیلم‌های بخش رسمی خود را تکمیل کرد و با انتخاب فیلم جدید رامین بحرانی، تعداد کارگردان‌های ایرانی جشنواره امسال کن به شش رسید. 

ادامه مطلب

«رضا» برای اولین بار روی پرده رفت

فیلم «رضا» به کارگردانی علیرضا معتمدی امروز برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده رفت. این فیلم که با استقبال تماشاگران مواجه شد، اولین فیلم معتمدی روزنامه نگار و فیلمنامه نویس در مقام کارگردان است. «رضا» 3 اردیبهشت هم برای بار دوم در بازار فیلم تهران برای منتقدان و مهمانان خارجی جشنواره به نمایش درمی‌د و فعلاً نمایش عمومی دیگری نخواهد داشت.

ادامه مطلب