سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جدیدترین نقدها

منتقدان چهار نشریه معروف درباره فیلم نوری بیلگه جیلان چه نوشتند؟

جدیدترین ساخته نوری بیلگه جیلان دیشب (18 ماه مه) در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. او بنا به سنت همیشگی‌اش، این بار هم علاوه بر کارگردانی، نگارش فیلمنامه و تهیه‌کنندگی فیلمش را شخصا بر عهده داشته است. واکنش اغلب منتقدان حاضر در کن به ساخته جدید کارگردان برنده نخل طلا همراه با تحسین و تمجید بوده است. به رغم طولانی بودن مدت زمان فیلم، منتقدان «درخت گلابی وحشی» را اثری استادانه و گامی رو به جلو در کارنامه فیلمسازی جیلان دانسته‌اند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: برای بعضی، ییلاق محل تبعید است، جایی‌که همه امید آدمی در نهایت با تنهایی و خلوت در می‌آمیزد. مکان بی حد و مرز تبعید، جایی‌که همه امیدها و رویاها در یأس و نومیدی ادغام می‌شوند، انگار کن همزمانی سرنوشت پدران و پسران را.

گزیده واکنش منتقدان چهار نشریه سینمایی معروف را در ادامه بخوانید:

پیتر برادشاو منتقد فیلم گاردین به ساخته جدید جیلان امتیاز کامل پنج ستاره را داده است. برادشاو می‌نویسد فیلم کارگردان ترک، بی هیچ شتاب و عجله و با نقش‌آفرینی‌های مسحورکننده‌اش داستان نویسنده‌ای جوان را دنبال می‌کند که به زادگاهش باز می‌گردد تا با وقایعی تلخ و شیرین روبرو شود. به عقیده منتقد انگلیسی، «درخت گلابی وحشی» فیلمی «لطیف، انسانی و خوش ساخت» است و سبک بیلگه جیلان در فیلمسازی را بسیار درگیرکننده و متمایز توصیف کرده است. برادشاو فیلم جدید فیلمساز ترکیه‌ای را با اثر قبلی‌اش «خواب زمستانی» مقایسه می‌کند و می‌نویسد «روح چخوف در جای جای فیلم او قابل ردیابی است». برادشاو می‌افزاید: «با این حال، سبک او تماما از آن خودش است و چخوفی نیست، بلکه جیلانی است.» منتقد نشریه انگلیسی در پایان ساخته جدید جیلان را یک اثر عمیقا رضایت‌بخش و هوشمندانه در فیلمسازی عنوان کرده است. برادشاو می‌نویسد: «ادریس بخشنده و دلسوز به پسرش میگوید که اغلب برای صبحانه گلابی وحشی نوش جان می‌کند و خیلی خوش‌طعم است. درست مثل این فیلم.»

دبورا یانگ منتقد و نویسنده باسابقه هالیوودریپورتر از برخورد نسل‌ها در فیلم جدید بیلگه جیلان نوشته است. به عقیده یانگ، ساخته جدید کارگردان ترکیه‌ای اثری کند و به طرز شگفت‌انگیزی پر دیالوگ است. او تجربه تماشای این فیلم را به خواندن رمانی طولانی تشبیه کرده که با موضوعاتی بنیادی از جمله فلسفه، مذهب، سیاست و معماهای اخلاقی گره خورده است. یانگ می‌نویسد سکانس‌های پایانی فیلم ارزش انتظار کشیدن را دارند: «صحنه پایانی فیلم کشمکش میان نسل قدیم و جدید را به دو صورت حل و فصل می‌کند، خوب یا بد، و تماشاگر می‌تواند انتخاب کند کدام پایان واقعی و کدام یک رویاست.» یانگ همچنین یادآور شده: «اگرچه این قصه شاعرانگی چندانی ندارد، اما به این معنا نیست که تصاویرش چشم‌نواز نیستند.»

دن فاینارو منتقد نشریه اسکرین دیلی ساخته جدید جیلان را نیازمند صبر دو چندان تماشاگر دانسته و از تصاویر زیبای فیلم تمجید کرده است. او می‌نویسد: «درخت گلابی وحشی» فیلمی بسیار طولانی است، برخی تصاویر آن به معنای واقعی فراموش‌نشدنی‌اند اما سر و کار داشتن با متنی مفصل و زیرنویسی که تک تک واژه‌هایش از اهمیت برخوردار است، باعث جا ماندن مخاطب از روند فیلم می‌شود. به عقیده او، متاسفانه این گزینه‌ای نیست که در اختیار تماشاگران سینما باشد.

جی وایسبرگ منتقد ورایتی عقیده دارد کارگردان مولف ترک این ‌بار تغییری اساسی در سبک فیلمسازی‌اش به نمایش گذاشته است. وایسبرگ در این مورد به تاکید جیلان بر استفاده از دیالوگ‌های طولانی‌تر اشاره کرده و «درخت گلابی وحشی» را اثری استادانه و گامی رو به جلو در کارنامه این فیلمساز ترکیه‌ای دانسته است.